Het kreeg nogal wat media-aandacht, de hoogslapers van LeenBakker. Wat was ook alweer het geval? Afgelopen zomer werden er twee dagen lang voor een spotprijs hoogslapers aangeboden in de webshop van LeenBakker. Voor € 24,– mocht je je al de trotse bezitter van zo’n bed op niveau noemen. Er werden circa 60.000 hoogslapers besteld. De consumenten kregen al snel een bericht van de LeenBakker met kort samengevat de boodschap: “Oeps, foutje. U krijgt uw geld terug en 40% korting op een hoogslaper.”.

Met dit aanbod gingen niet alle consumenten akkoord. Meer dan 1.000 bundelden hun krachten en sleepten LeenBakker voor de rechter. De rechter moest beoordelen of er een koopovereenkomst tot stand was gekomen tussen de LeenBakker en de consumenten. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod (“Te koop: hoogslaper”) en aanvaarding (“Akkoord, ik bestel hem”, gevolgd door een muisklik). Om het nog wat juridischer te maken: een aanbod moet bestaan uit een wil (“Ik wil deze hoogslaper voor deze prijs verkopen”) en verklaring van de verkoper (in dit geval via de webshop). Zelfs als de wil ontbreekt kan er nog een koopovereenkomst tot stand komen, namelijk wanneer er sprake is van gerechtvaardigd vertrouwen bij de consument. Volgens de kantonrechter was er was sprake van een vergissing. Er waren wat kortingen opeengestapeld. De verkoop zou een verliespost van € 9 miljoen opleveren en het zou zo’n drie jaar kosten om alle hoogslapers te leveren. De wil ontbrak, maar was er dan misschien sprake van een gerechtvaardigd vertrouwen? Nee, aldus de kantonrechter. Van een internetconsument mag verwacht worden dat hij zijn huiswerk doet door zich globaal te oriënteren op de prijzen. De kantonrechter wees de vordering van de consumenten af.

Verrassende uitspraak? Niet bepaald. Voor bijna elke rechtenstudent is het vergelijkbare “Otto-arrest” verplichte kost. Otto was niet gehouden een lcd-televisie voor € 99,– euro te verkopen. In weer een andere zaak hoefde Bol.com geen camera van € 350,– voor € 29,– te verkopen. De uitspraak inzake LeenBakker was daarom nogal voorspelbaar. Misschien lagen de consumenten ook te slapen of was het toch een kwestie van “niet geschoten is altijd mis”. De klant is koning maar de wet geldt voor iedereen.

Ligt u wakker van een juridisch probleem? Dan bent u van harte welkom op ons gratis inloopspreekuur, elke maandagavond van 17:00 uur tot 18:30 uur aan de Hoofdkade 108 te Stadskanaal. Of bel naar 0599-650999. Wij helpen u graag.

Jacquelien Scholtens
advocaat